>

راهنمای تامین منابع مالی خارجی (فاینانس) برای بخش دولتی و بخش خصوصی

استفاده از منابع مالی و خطوط اعتباری خارجی که در ایران به نام فاینانس متداول گردیده برای اجرای پروژه‌ها و خرید تجهیزات و کالاهای سرمایه‌ای طرح‌های تولیدی و همچنین خدمات فنی و مهندسی پروژه‌ها، وفق قراردادهای مالی منعقده با اعتبار دهندگان خارجی صورت می‌پذیرد.
چنان چه طرف خارجی بخواهد منابع مالی خارجی را در چارچوب تسهیلات وامی (اعتباری) در اختیار طرف ایرانی قرار دهد، صدور تضمین‌های لازم جهت بازگشت اصل و فرع منابع وامی اعطایی مستلزم طی مراحلی است که ذیلاً اشاره می‌گردد، بدیهی است در این روش امکان برخورداری موسسه اعتبار دهنده خارجی از حمایت‌های قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی فراهم نبوده و باز پرداخت منابع اعطایی صرفاً متکی به ابزارهای تضمینی دولتی و یا بانکی خواهد بود.

اولاً) تسهیلات ارزی مذکور صرفا به شکل خرید خدمات، تجهیزات، ماشین‌آلات و دانش فنی از خارج از کشور و به میزان 85% ارزش آن قابل دریافت می‌باشد. لذا تامین مالی 15% از خرید خارجی و همچنین هزینه بخش داخلی طرح (Civil ) بر عهده مجری و از محل منابع داخلی  قابل تامین می‌باشد. منظور از بخش داخلی در این بند کلیه هزینه‌های ساخت و خدمات و تجهیزات و ماشین‌آلاتی است که متقاضی در داخل کشور و به صورت ریالی خرید یا هزینه می‌نماید.

ثانیاً) در این روش وجه نقد به متقاضی تسهیلات پرداخت نمی‌گردد. بلکه تسهیلات اعطایی به صورت خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز هر پروژه می‌باشد که پس از طی مراحل تامین مالی و صدور ضمانت‌نامه توسط این سازمان، پس از تایید و اعلام متقاضی تسهیلات، از سوی بانک تسهیلات دهنده خارجی در وجه پیمانکار یا فروشنده خارجی پرداخت می‌شود.

 

الف) شرایط استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای تامین مالی پروژه‌ها:

1) فعالیت‌های قابل قبول:

  • اجرای پروژه‌های جدید زیربنایی/ تولیدی و طرح‌های توسعه‌ای از طریق فروشندگان و پیمانکاران خارجی.
  • خرید فن‌آوری، ماشین‌آلات و تجهیزات سرمایه‌ای و خدمات فنی مهندسی از خارج از کشور.

2) واجدین شرایط:
کلیه موسسات، ‌شرکت‌ها و اشخاص حقوقی دولتی، عمومی و غیردولتی (خصوصی) که نیاز به خرید از خارج از کشور دارند.

3) وثایق مورد نیاز:
وثایق مورد نیاز، حسب تشخیص مراجع اعتباری بانک، عبارت از مورد یا مواردی از وثایق زیر خواهد بود:
الف) بخش خصوصی: وثایق بخش خصوصی برای استفاده از تسهیلات فاینانس با توجه به تشخیص مراجع اعتباری بانک عامل تعیین می‌گردد که می‌توان به این موارد اشاره نمود: طرح مورد نظر؛ اموال غیر منقول؛ سفته/ برات؛ برگ سپرده بانکی بلندمدت؛ اوراق سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس؛ اوراق بهادار و ....
ب) بخش دولتی: برای بخش دولتی اسناد و مجموعه زیر مورد نیاز است: مصوبه شورای محترم اقتصاد و مجوز ماده 62 قانون محاسبات عمومی.

4) نرخ سود و هزینه‌های مترتب بر تسهیلات:
سود تسهیلات بر اساس نوع قرارداد با بانک خارجی و شرایط دوره انعقاد خط اعتباری تعیین می‌گردد. استفاده از تسهیلات مالی خارجی علاوه بر نرخ سود دارای یک سری هزینه‌های دیگر نیز می‌باشد که عبارتند از: 

  • هزینه مدیریت به صورت درصدی از مبلغ تسهیلات، که یک بار و در هنگام شروع استفاده از تسهیلات اخذ می‌گردد.
  • هزینه تعهد به صورت درصدی از مبلغ اعتبار استفاده نشده، که به صورت سالیانه اخذ می‌گردد.
  • حق بیمه صادراتی کشور فروشنده ماشین‌آلات که مبتنی بر رتبه ریسک هر کشور محاسبه و اخذ می‌گردد.

5) سقف استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس):

  • پرداخت حداکثر 85 درصد مبلغ قرارداد تجاری/ پروفورما از محل تسهیلات فاینانس.
  • پرداخت 15%  (پانزده درصد) کل مبلغ قرارداد تجاری سهم مجری طرح به بانک عامل توسط مجری طرح. 

6) دوره استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس):
دوره استفاده از تسهیلات قراردادهای مالی بر اساس دوره حمل و اجرای پروژه مندرج در قراردادهای تجاری با توجه به خط مشی سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی (OECD) تعیین می‌گردد. 

  • این دوره معمولاً یک دوره 5 الی 8/5 ساله می‌باشد که پس از پایان دوره تنفس آغاز می‌گردد.

7) دوره و نحوه بازپرداخت اقساط اعتبار دریافتی (فاینانس):
اعتبار گیرنده به استناد و بر اساس توافقات به عمل آمده در خصوص شرایط کلی اعتبار (نرخ‌ها و هزینه‌ها) مندرج در قرارداد تامین مالی که فی‌مابین سیستم بانکی کشورمان ( بانک عامل) و اعتبار دهنده خارجی منعقد می‌گردد در دوره باز پرداخت نسبت به باز پرداخت اقساط اعتبار دریافتی اقدام می‌نماید.
با توجه به مفاد ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور گشایش اعتبار اسنادی فاینانس جهت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند موکول به ارائه تائیدیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبنی بر پیش‌بینی معادل ریالی اصل و فرع اقساط تسهیلات در بودجه سنواتی کشور به منظور بازپرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر خواهد بود.

  • اقساط پرداختی به صورت شش‌ماهه تقسیم‌بندی می‌شود. به عبارت دیگر دوره باز پرداخت شامل 17-1۰ قسط مساوی شش‌ماهه می‌باشد.
  • سررسید اولین قسط شش ماه پس از شروع دوره باز پرداخت می‌باشد که با توجه به مفاد قراردادهای تامین مالی تعیین می‌گردد.
  • جدول باز پرداخت که در حقیقت جدول پیش‌بینی بازپرداخت وجوه دریافتی و نشان دهنده نحوه و زمان دریافت و باز پرداخت وام و هزینه‌های مترتب بر وام دریافتی از جمله سود، هزینه مدیریت، هزینه تعهد و بیمه می‌باشد توسط بانک مرکزی تنظیم می‌گردد.

توجه: کلیه عملیات بانکی مربوط به اخذ اعتبار خارجی از جمله گشایش اعتبار اسنادی مربوط به وجوه پیش پرداخت و میان پرداخت و یا باز پرداخت اقساط مربوطه در زمان سر رسید از طریق بانک عامل انجام می‌شود.

ب) مراحل و فرایندهای استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای تامین مالی پروژه‌ها:

بر اساس اصلاحات انجام شده در فرایند تامین مالی خارجی و مطابق با آخرین تغییرات صورت گرفته و بر اساس تصویب‌نامه شماره 698۰7/ت 35915هـ  به تاریخ ۰6/۰8/1385 هیات محترم وزیران، متقاضیان بخش دولتی و غیردولتی استفاده از تسهیلات خارجی می‌بایست کلیه مدارک مورد نیاز را در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران قرار دهند تا بر اساس فرایند مشروح زیر نسبت به تامین مالی آن‌ها اقدام گردد:

1) فرایند بخش دولتی:
مرحله اول:

ارسال مدارک، اسناد و مستندات مربوط به طرح توسط متقاضی / مجری طرح به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران مشتمل بر:
1.    نامه تاییدیه وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذی‌ربط مبنی بر دارا بودن توجیه فنی، اقتصادی و مالی طرح (اولویت‌دار بودن طرح) و امکان اجرای کامل طرح در قالب هزینه‌های تعیین شده به عنوان سقف هزینه.
2.    گزارش طرح توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح.
3.    قرارداد تجاری یا پروفرمای دریافتی از فروشنده ماشین‌آلات و خدمات خارجی.
4.    اعلام و معرفی ردیف سهمیه ارزی از سوی وزیر و یا معاون وزیر وزارتخانه ذی‌ربط و یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذی‌ربط (وزارتخانه ناظر). 
5.    تصویر مصوبه شورای محترم اقتصاد و در صورت عدم اخذ مصوبه موصوف، فرم‌های تکمیل شده مربوطه.
6.    معرفی بانک عامل از سوی متقاضی / مجری طرح.
مرحله دوم:
1.    ارسال مدارک اخذ شده در مرحله اول از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به بانک عامل معرفی شده توسط مجری طرح و درخواست پذیرش اولیه عاملیت و اظهار نظر در این خصوص از سوی بانک عامل.
2.    ارسال مدارک مربوط به سهمیه ارزی توسط سازمان سرمایه‌گذاری به بانک مرکزی جهت مسدودی سهمیه ارزی.
3.    ارسال مدارک مربوط به شورای اقتصاد به منظور اخذ مصوبه شورای اقتصاد.
مرحله سوم:
1.    اقدام از سوی مجری طرح به منظور اخذ مصوبه شورای اقتصاد.
2.    اقدام از سوی مجری طرح جهت اخذ مجوز ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
3.    اقدام از سوی مجری طرح جهت اخذ مجوز ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
4.    بررسی گزارش طرح توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح و نیز قرارداد تجاری منعقده فی‌مابین متقاضی و فروشنده و یا پیمانکار خارجی (تایید شده از سوی وزارتخانه ناظر) از لحاظ انطباق با مقررات ارزی جاری، توسط اداره اعتبارات بانک عامل به منظور اعلام نظر بانک عامل در خصوص پذیرش عاملیت طرح یا رد آن و در صورت پذیرش، اخذ وثایق مورد نیاز از مجری طرح. 
5.    بررسی ردیف سهمیه ارزی معرفی شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، معرفی شده توسط متقاضی طرح.
مرحله چهارم:
1.    صدور مجوز شورای اقتصاد و ارسال مصوبه شورای اقتصاد  به بانک مرکزی، دستگاه اجرایی و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به طور همزمان.
2.    صدور مجوز ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و ارسال این مجوز به بانک عامل. لازم به توضیح است که در این مجوز تامین و پیش‌بینی اصل و فرع باز پرداخت اقساط تسهیلات در بودجه سنواتی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام می‌شود.
3.    صدور مجوز ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
4.    صدور گواهی مسدودی سهمیه ارزی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
5.    صدور مصوبه نهایی اعتباری و تائیدیه مفاد قرارداد تجاری مبنی بر بلامانع بودن گشایش اعتبار اسنادی فاینانس توسط بانک عامل و اعلام مراتب به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران. لازم به ذکر است که صدور مصوبه نهایی اعتباری بانک عامل منوط به ارائه تائیدیه ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌باشد.
6.    بررسی طرح در ارکان اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
مرحله پنجم:
1.    معرفی اعتبار دهنده (Financer) به بانک عامل از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
2.    انجام مراحل ثبت سفارش توسط مجری طرح.
3.    انعقاد قرارداد تامین مالی توسط بانک عامل با اعتبار دهنده خارجی و ارسال مدارک به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران.
4.    در نهایت صدور ضمانت‌نامه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و ارسال نسخه اصلی ضمانت‌نامه به اعتباردهنده خارجی و ابلاغ به بانک عامل و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران.

2) فرایند بخش غیردولتی:
مرحله اول:

مراجعه متقاضی به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و ارائه درخواست استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) توسط متقاضی / مجری طرح به انضمام سایر اسناد، مدارک و مستندات مربوطه مشتمل بر:
1.     گزارش طرح توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح.
2.    معرفی بانک عامل از سوی متقاضی / مجری طرح.
3.    قرارداد تجاری یا پروفرمای دریافتی از فروشنده ماشین‌آلات و خدمات خارجی.
مرحله دوم:
1.    اعلام مراتب موافقت توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران همراه با مدارک اخذ شده در مرحله اول به بانک عامل به منظور پذیرش عاملیت طرح.
2.    اعلام مراتب توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به دستگاه اجرایی (وزارتخانه ناظر) به منظور موافقت در خصوص اعلام اولویت اجرای طرح.
3.    اعلا مراتب توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به دستگاه اجرایی (وزارتخانه ناظر) به منظور معرفی سهمیه ارزی مورد نظر جهت صدور گواهی مسدودی ارزی.
مرحله سوم:
1.    ارسال تاییدیه وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه اجرایی ذی‌ربط (وزارتخانه ناظر) مبنی بر اولویت‌دار بودن طرح و ردیف سهمیه ارزی به بانک عامل برای بررسی توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران.
2.    اعلام ردیف سهمیه ارزی توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط (وزارتخانه ناظر) به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت انسداد سهمیه ارزی و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران.
مرحله چهارم:
1.    بررسی گزارش توجیه اقتصادی و مالی طرح توسط اداره اعتبارات بانک عامل و در صورت پذیرش، اخذ وثایق مورد نیاز و صدور مصوبه اعتباری و اعلام مراتب به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و متقاضی.
2.    بررسی قرارداد تجاری یا پروفرمای ارسالی توسط اداره خارجه بانک عامل و اعلام موافقت به بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران.
مرحله پنجم:
1.    معرفی اعتبار دهنده (Financer) به بانک عامل از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
2.    انجام مراحل ثبت سفارش توسط مجری طرح.
3.    انعقاد قرارداد تامین مالی توسط بانک عامل با اعتبار دهنده خارجی و ارسال مدارک به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران.
4.    در نهایت صدور ضمانت‌نامه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و ارسال نسخه اصلی ضمانت‌نامه به اعتباردهنده خارجی و ابلاغ به بانک عامل و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران.

دستورالعمل استفاده از فاینانس

دستورالعمل درخواست صدور مجوز استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس)

به منظور ایجاد هماهنگی در تنظیم گزارش دستگاه‌های اجرایی متقاضی استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای اجرای طرح‌های پیشنهادی و هم‌چنین یکنواختی در ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز و تسهیل در امر بررسی، جمع بندی و تهیه گزارش نهایی برای طرح درخواست در شورای اقتصاد، ضروری است دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد دهنده، فرم «درخواست صدور مجوز استفاده از تسهیلات مالی خارجی» را با توجه به موارد ذیل تکمیل و به همراه کلیه مدارک و مستندات مورد نیاز برای تهیه گزارش «پیشنهاد به شورای اقتصاد» با امضاء بالاترین مقام دستگاه اجرایی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند:

ماده 1ـ تعاریف:

·        دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی شامل وزارتخانه، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی که از ماده (62) قانون محاسبات عمومی استفاده می‌کنند.

·    تأمین مالی پروژه‌ها: بانک یا مؤسسه تجاری تسهیلات مالی (طرحی) را به منظور عملیات معینی به کشور و یا شرکت مشخصی پرداخت کرده و کنترلی روی هزینه کردن آن ندارد و لذا تعهدی نیز برای به ثمر نشستن طرح نداشته و در سررسید‌های تعیین شده‌ای اصل و فرع آن را از طرف قرارداد و بانک تضمین کننده قرارداد دریافت می‌کند.

ماده 2ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) صرفاً طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی را به دبیرخانه شورای اقتصاد (سازمان برنامه و بودجه کشور) ارسال نمایند. بازپرداخت اصل تسهیلات و هزینه‌های تبعی مشتمل بر سود و کارمزد و هزینه تعهد، مدیریت و بیمه از محل عواید طرح‌های مذکور الزامی است و مجموع هزینه‌های اجرای کامل آن‌ها از سقف‌های تعیین شده نباید تجاوز کند.

تبصره ـ طرح‌های فاقد توجیه مالی در صورتی که در قوانین بودجه سنواتی، استفاده آن‌ها از تسهیلات مالی خارجی به تصویب رسیده باشد، می‌توانند پس از طی مراحل این دستورالعمل از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) استفاده کنند.

ماده 3 ـ دستگاه‌های اجرایی مکلفند در ارایه پیشنهاد تصویب طرح در شورای اقتصاد، سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی را رعایت نمایند.

ماده 4 ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند در هنگام ارسال درخواست استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) به دبیرخانه شورای اقتصاد (سازمان برنامه و بودجه کشور) مراتب کفایت درآمدهای طرح پیشنهادی در قبال هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح را در قالب کاربرگ شماره (1) با امضای بالاترین مقام آن دستگاه رسماً اعلام و تعهد نماید.

ماده 5 ـ هنگام ارائه‌ درخواست استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) به دبیرخانه شورای اقتصاد ارائه موافقت اولیه یکی از بانک‌های عامل برای عاملیت طرح ضروری است.

ماده 6 ـ دستگاه‌های اجرایی متقاضی می‌بایست طرح‌هایی را برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای تصویب به شورای اقتصاد پیشنهاد نمایند که قادر به تأمین مبلغ پیش‌پرداخت برابر ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشند.

ماده 7 ـ رعایت شرایط و ملاحظات زیست‌محیطی و ارائه مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست در اجرای طرح‌های پیشنهادی از سوی دستگاه‌های اجرایی هنگام ارائه درخواست به دبیرخانه شورای اقتصاد (سازمان برنامه و بودجه کشور) الزامی است.

ماده 8 ـ در اجرای ماده (2۰) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات مصوب ۰1/5/1391 مجلس شورای اسلامی، میزان استفاده طرح‌ها و پروژه‌های بخش دولتی از ساخت داخل با پیشنهاد دستگاه اجرایی ذی‌ربط به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد.

تبصره 1: رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات در اجرای طرح‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی متقاضی الزامی است.

تبصره 2: طرح‌ها و پروژه‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی که در شورای اقتصاد مطرح می‌شوند، الویت با درخواست‌هایی است که دارای ارزآوری بیش‌تر باشند.

ماده 9 ـ ارائه تأییدیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اجرای مفاد ماده (2۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین مؤسسه و کشور تأمین کننده تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از سوی دستگاه‌های اجرایی هنگام ارسال درخواست به دبیرخانه شورای اقتصاد (سازمان برنامه و بودجه کشور) الزامی است.

تبصره 1 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصادی و دارایی مکلف‌اند حداکثر ظرف مدت یک ماه پاسخ به استعلام دستگاه‌های اجرایی را در خصوص مفاد این ماده ارایه نماید.

تبصره 2 ـ مواردی که نیازمند تضمین سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران می‌باشد، باید به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی برسد. و قبل از طرح موضوع در شورای اقتصاد به دبیرخانه شورا ارسال گردد.

ماده 1۰ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است با درخواست دستگاه اجرایی ذی‌ربط، نسبت به تبدیل ارز  مندرج در کلیه مصوبات شورای اقتصاد به سایر ارزهای مورد عمل خود با رعایت برابری آن‌ها (نرخ تسعیر روز صدور گواهی مسدودی) اقدام نماید.

ماده 11 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید تا سود، کارمزد و سایر هزینه‌های جانبی طرح‌ها و پروژه‌ها در چارچوب مقررات بین‌المللی به حداقل ممکن کاهش یابد.

ماده 12 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد طرح‌های استفاده کننده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) مصوب شورای اقتصاد را به دبیرخانه شورای اقتصاد ارائه نماید.

ماده 13- راهکارهای تسریع در فرآیند استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس)

·    فرآیند بررسی درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی و قراردادهای مربوط به طرح‌های متقاضی استفاده از تسهیلات مالی خارجی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا مرحله گشایش اعتبار اسنادی آن‌ها، به نحوی که حداکثر در مدت دو (2) ماه فرآیند مذکور انجام شود توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد بازنگری قرار گرفته و پس از تأیید کمیسیون شورای اقتصاد به اطلاع کلیه دستگاه‌های اجرایی برسد. هم‌چنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است بررسی‌های خود را در طرح‌ها در حد اعمال سیاست‌ها و مقررات ارزی کشور محدود نماید.

·    سازمان برنامه و بودجه کشور فرآیند بررسی درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی در خصوص استفاده از تسهیلات مالی خارجی (در صورت کامل بودن مدارک و مستندات مربوط) را به نحوی مورد بازنگری قرار دهد که حداکثر ظرف مدت چهل وپنج (45) روز پس از وصول توسط سازمان مذکور، موضوع قابل طرح در کمیسیون شورای اقتصاد باشد. فرآیند مذکور توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و پس از تأیید کمیسیون شورای اقتصاد به اطلاع کلیه دستگاه‌های اجرایی خواهد رسید.

ماده 14 ـ رعایت دستورالعمل تکمیل فرم‌های پیشنهادی (پیوست) برای تصویب طرح‌های متقاضی استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) از سوی دستگاه‌های اجرایی الزامی است.

تبصره ـ سازمان برنامه و بودجه کشور می‌تواند در صورت لزوم نسبت به اصلاح فرم‌های پیوست مصوبه اقدام نماید.